Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Bētleme

"Maizes māja."
Pilsēta, kurā, saskaņā ar kristīgo mitoloģiju, dzimis Jēzus.

Atrašanās vieta. Palestīnas autonomija, augstienē uz dienvidiem no Jeruzālemes.

Vēsture. I Samuēla grāmatā ļoti sīki aprakstīts kā Dāvids, nākamais jūdu ķēniņš, nogalinājis Goliātu (I Samuēla grāmata, 17.nod., 40.-51.), bet II Samuēla grāmatā sacīts: "Tad Elanans, Jaera-Oreģima dēls no Bētlemes, kāva Goliātu, to Gatieti." (II Samuēla grāmata, 21.nod., 19.)
Lai arī Hērods Lielais bija spējīgs pastrādāt šaušalīgus noziegumus, tomēr Jaunās Derības Mateja evaņģēlijā aprakstītā, pēc Hēroda pavēles notikusī vīriešu dzimuma jaundzimušo apkaušana Betlēmē nav guvusi nevienu vēsturiski ticamu apstiprinājumu. Iespējams, šis stāsts ir Mateja radoša interpretācija par 10 Ēģiptes mocību, ko tas pārstrādājis, lai lasītājam sniegtu spilgtu ilustrāciju Toras (Vecās Derības) pareģojumu šķietamam piepildījumam Jēzus biogrāfijā.
Sestajā krusta karā (1228.-1229.g.) 1229.gada sākumā karalis ar Saladina brālēnu un Ēģiptes valdnieku Maliku al Kamilu noslēdza līgumu pēc kura atguva Jeruzālemi (1229.g.), Bētlemi un Nācareti.
2002.gada 2.aprīlī vairāk kā 200 palestīnieši, kuru skaitā ir arī 13 aizdomās turamie „teroristi,” rada patvērumu kristiešu Jēzus Piedzimšanas baznīcā Betlēmē. Žīdu kareivji ņēma baznīcu aplenkumā, kas turpinājās 5 nedēļas.

Aplūkojamie objekti.
Kristus Piedzimšanas baznīca. Galvenā kristiešu kulta vieta pilsētā. Tā atrodas alā, kur Jēzus laikā bija iekārtota kūts. Ar zvaigzni ir apzīmēta vieta, kur viņš dzimis. 
Virs alas ir uzbūvēta bazilika. Pirmo reizi tā uzcelta 330.gados pēc Romas imperatora Konstantīna I Lielā pavēles un ir viena no vecākajām kristiešu baznīcām pasaulē, arī viena no senākajām nepārtraukti darbīgajām kristiešu baznīcām pasaulē. Bazilikas iesvētīšana notikusi 339.gada 31.maijā un kopš tā laika dievkalpojumi še notikuši praktiski nepārtraukti. Mūsdienu VI-VII gs. bazilika ir vienīgais kristiešu dievnams Palestīnā, kas saglabājies nesagrauts no pirmsislāma laikiem.
Baznīcā var ieiet tikai pa mazām daļēji aizmūrētām durtiņām pieliecoties - Pazemības durvīm. Iekšā tumšsarkanu dubultu kolonnu rinda, augstu izvieetoti logi, bizantiešu mozaīkas un daudz eļļas lampiņu.
2015.gadā bazilikai sākta ekonstrukcija, kas, domājams, beigsies 2020.gadā. Rekonstrukcijas laikā ēkas dienvidu spārnā uzgāja senu trauku no laika 501.-600.gadam. 

Kristiešu nami. Uz kristiešu apdzīvotiem namiem ir izciļņi ar Sv.Juri un pūķi.

Atradumi.
Zīmogs ar Bētlemes nosaukumu. Žīdu arheologi uzgājuši māla zīmogu ar Bētlemes nosaukumu. Atrefakts ir monētas izmēros (0,59 collas) un tika uziets vētījot arheoloģisko izrakumu atkritumus pie Jeruzālemes vecpilsētas sienas. Tam, domājams, ir 2700 gadu - tatad pilsēta bijusi 7 gadsimtus pirms Jēzus dzīves. Uz zīmoga saglabājušies tikai 3 simboli:
      1) pirmā rindā Beshava'at - "septītajā" (domājams, ķēniņa valdīšanas gads);
      2) otrā rindā - Bethlehem - "Bētleme"
      3) trešā rindā "ch" burti, domājams, beigas no vārda melech - "ķēniņam."
Tādejādi zīmogu iztulkojuši kā B'shvat/ Bat Lehem/ [L'Mele]ch. Iztulkošanu apgrūtina tas, ka žīdu valodā raksta bez patskaņiem. Tomēr trīs speciālisti ir pārliecināti, ka zīmogā lasāms Bētlemes nosaukums. Domājams, ķēniņa (Ecekijas, Manasija vai Josija) valdīšanas septītajā gadā viņam no Bētlemes pienākusi kāda krava.

Подобными глиняными печатями (в настоящее время историкам известны около 40 таких артефактов) обычно снабжали "фискальные" сборы с товаров, поступавших в виде серебра или сельскохозяйственной продукции, таких как вино или зерно, которые присылали из Вифлеема ко двору царя Иудеи в Иерусалиме в седьмом и восьмом веке до нашей эры.

По словам Шукрона, упомянутая печать была найдена еще несколько месяцев назад, однако потребовалось время, чтобы подтвердить ее подлинность. Самое главное, что это первое упоминание Вифлеема, относящееся к периоду Первого храма (1006-586 годы до нашей эры), которое встречается не на страницах Библии, что доказывает существование такого города в Иудейском царстве, а также, возможно, и в более ранее время.

Он был настолько маленьким городком и играл такую незначительную роль, что даже не упоминается в общих списках городов колена Иудина.

Библия поминает город как место погребения прародительницы иудейского народа Рахили, здесь собирала колосья ячменя Руфь, где ее заметил богатый родственник Вооз, сделавший ее своей женой. От брака с Руфью Моавитянкой появился на свет дед Давида, и так язычница стала одной из прародительниц Иисуса Христа. Вифлеем иначе называют городом Давидовым, потому что тут родился царь-пророк и псалмопевец Давид. Упоминание о селении Химкам, около Вифлеема, из которого путешественники отправлялись в Египет, имеется в книге Иеремии.

Однако наибольшую славу Вифлеем обрел в качестве города, в котором произошел на свет Спаситель. Пресвятая Дева Мария жила в Назарете, но вследствие римской переписи должна была идти в Вифлеем, потому что происходила из дома и потомства Давида. Вместе с мужем Иосифом она остановилась здесь, но, за неимением места в доме, родила Иисуса Христа в яслях. Сюда же, в Вифлеем, пришли поклониться ему трое волхвов.

Saites.
Jēzus Kristus.
Palestīna.