Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Bābeles tornis

Pirmsbībelisks motīvs par cilvēku celtu augstu torni, kas sadusmojis dievus. Zināmākais no tādiem pastāstiem ir Vecā derībā aprakstītais, tomēr sastopams arī citu tālu tautu folklorā, piemēram, acteku.

Bībeliskais tornis. Vecās derības kanoniskajos tekstos aprakstīta šā torņa celšana Bābelē - Bab El ("Dieva vārti") Senāras ielejā uzreiz pēc Lielajiem plūdiem, kad vēl "cilvēkiem bija viena valoda un vienādi vārdi." Cilvēki it kā iegribēja uzcelt pilsētu un torni augstumā līdz debesīm, taču no debesīm nolaidies Jahve samaisījis cilvēkiem valodu, tie stājušies saprast viens otru un celtniecība tā tikusi izjaukta. Bībelesprāt Dievs izjaucis cilvēku plānus, jo uzskatījis tos par pārlieku augstprātīgiem. Vēlāki rakstu avoti pastiprina celtnieku vainu ar vēl lielākiem grēkiem. "Un izklīdināja tos Jahve no turienes pa visu Zemi." Saskaņā ar citām leģendām Dievs ne tikai izjaucis celtniecību, bet arī izpostījis jau uzcelto torņa daļu.

Abidēna izklāstā:
„Runā, ka pirmie Zemes iedzīvotāji, lepojoties ar savu augumu un savu spēku un nicinot dievus, ņēmās būvēt torni debesu augstumā tai apvidū, kur tagad novietota Bābele; taču, kad torņa smaile tuvojās debesīm, vēji nāca talkā dieviem un apgāza to uz pašiem cēlājiem. Tā runā, ka šī paša torņa drupas vēl joprojām [varot aplūkot] Bābelē. Un dievi sadalīja tautu valodas, jo līdz pat šim laikam visi runāja vienā un tai pašā. Un uzliesmoja karš starp Kronu un Titānu; bet vieta, kurā tika celts tornis, vēl šodien tiek saukta par Bābeli, jo tur notikusi valodu sajaukšanās; bet žīdiski Babel vai Babil nozīmē „sajaukums”.”

Interesanti, ka šāda "debesu torņa" motīvs ar tautu valodu sajaukšanu ir tālu dzīvojošu tautu mitoloģijā, piemēram, acteku un babiloņu.

Praktiski visi stāsti ir vienisprātis par to, ka tornis patiesi reāli eksistējis. Leģendas par torni radušās ne agrāk par II g.tk.pmē. Pēc vācu vēsturnieka H.Hunkeļa domām leģendās iet runa par Marduka zikurātu Bābelē, kuru pirmais izpētīja R.Koldevejs, A.Parro u.c. Ceļojot pa Tuvajiem Austrumiem XIX gs. marks Tvens aprakstīja viņa ieraudzītās "Bābeles torņa" drupas kā divus milzīgus stāvus no ķieģeļiem, "iebrukušu vidū no zemestrīcēm, apdegušu un pa pusei apkusušu no sadusmotā dieva zibeņiem."

Saskaņā ar novērojumiem tornim sākumā bijuši 8 stāvi. Parasti ar Bābeles torni domā celtni, kas XX gs. sākumā tika atsegta Borsipā (netālu no Bābeles) un tiek saukts par Bābeles zikurātu. 

Etemenanki zikurāts jeb Bābeles tornis. "Svētnīca - sakari starp debesīm un zemi."
Celts ap 700.g.pmē. Atrastas māla plāksnītes ar precīziem tempļa izmēriem. To izprojektējis (pēc „Enum eliš...”) un uzbūvējis pats Marduks. Žīdu vēsturnieks Jozefs Flāvijs par torņa celtnieku min leģendāro ķēniņu Nimrodu.
Tā augstums bijis 91 m, pamatu platums arī 90 m. 1.stāvs bija 33 m augsts, 2.stāvs – 18 m, 3., 4., 5. un 6. stāvi – pa 6 m. Virsotnē atradās 15 m augstā Marduka svētnīca klāta ar zeltu un izrotāta ar ziliem ķieģeļiem.
Hērodots, kurš pats tur bijis ap 458.g.pmē., apraksta to šādi: „ Svētnīcas (tempļa) vidū uzcelts pamatīgs tornis, vienu stadiju (aptuveni 185 m) garš un vienu stadiju plats, un uz šā torņa atrodas vēl viens tornis, uz tā nākamais un tā tālāk līdz astoņiem torņiem. Šo torņu ārpusē ierīkotas kāpnes, pa kurām kāpt augšup, un, kad ir uzkāpts līdz vidum, tur atrodas atpūtas vieta ar sēdekļiem. Uz augšējā torņa atrodas liels templis, un šajā templī ir liela gulta, pārklāta ar skaistām segām, un tās priekšā zelta galds. Naktīs šeit nedrīkst uzturēties neviens cilvēks, izņemot vienu sievieti, ko no visām zemes sievietēm izvēlējies dievs. Tā stāsta haldieši, kas ir šī dieva priesteri. Šie priesteri stāsta arī ... dievs pats attiecīgā brīdī ienākot templī un guļot uz kušetes... Bet, kad dievs ierodas, sieviete pa nakti tiekot ar viņu ieslēgta.”
Pēc Hērodota ziņām pie zikurāta lejas svētnīcas atradās Marduka statuja, kas kopā ar troni, kājsoliņu un galdu svērusi 800 talantu (23 700 kg) un esot bijusi atlieta no tīra zelta. Pēc tam ļaudis platā straumē varējuši kāpt augšup uz pirmos tāvu 33 m augstumā, bet augstāk varējuši doties tikai priesteri pa slepenām kāpnēm.
Šodien no viņa atlikušas tikai pamatu drupas. Kodevejs uzraka milzīgus pamatus. Šis tornis bija sagruvis jau Hamurapa laikā. Pilsētnieki sagrautā torņa vietā uzcēluši citu – jaunāku.
Par šo zikurātu vēstīts 1.Mozus grāmatā ( 11.nod.3,4 ).
Nabopalasars: „Tai laikā Marduks man pavēlēja Bābeles torni, kas jau pirms manis bija sācis grūt, uzcelt, tā pamatu stingri nostiprināt pi pazemes krūts, bet smaili vērst pret debesīm.”
Nebukadnēcars: „Es līdzēju uzlikt Etemenanki smailui, lai tā varētu sacensties ar debesīm.”

 Согласно тем же наблюдениям, у башни прежде было 8 ярусов. Обычно под Вавилонской башней подразумевают строение, раскопанное в начале ХХ века в Борсиппе (около Вавилона) и называемое Вавилонским зиккуратом. Согласно измерениям, это 7-этажное строение имело основание периметром около 360 м и общую высоту 90 м, нынешние же развалины не превышают высоты 46 м. Другие исследователи также отмечали внутри и снаружи здания следы от воздействия огромной температуры. По описанию Э.Церена, жар "раскалил и расплавил сотни обожженных кирпичей, опалив весь остов башни, сплавившейся от жара в плотную массу, подобную расплавленному стеклу".

Выдвигалось несколько гипотез относительно причины оплавления. Действиями огромной молнии, электрическими эффектами, другими физическими явлениями не удалось объяснить загадку феномена. Трудно объяснить оплавление камней воздействием ядерного взрыва (по крайней мере только одного взрыва), т.к. камни и стены были оплавлены с нескольких направлений.

Nospiedums civilizācijā.
Flāmu gleznotāja P.Brēgela Vecākā glezna "Bābeles tornis," 1563.g.

Saites.
Bābele.