Vadžeta
- Detaļas
- Publicēts Pirmdiena, 25 Augusts 2025 14:38
- Autors Redaktors
Senēģiptiešu dieve,Imetas pilsētas patronese, Lejasēģiptes aizbildne un faraonu sargātāja.
Vārds. Vadžeta - (izrunā: /ˈwædʒət/, seno ēģiptiešu valodā wꜣḏ - “zaļā”). Vadžetas vārds ir atvasināts no vārda “papiruss,” kas simbolizē viņas valdījumā esošo Lejasēģipti [wikipedija] un netieši tiek saistīts ar “Mūžīgajiem niedru laukiem,” kas seno ēģiptiešu priekšstatos apzīmē paradīzi [V. Segliņš, 2017].
Sākotnēji bija lokāla dieviete, kas saistīta ar Lejasēģiptes pilsētu Depu (vēlāk Buto) — ļoti nozīmīgu vietu aizvēsturiskajā Ēģiptē.
Vadžetas kults radās pirmsdinastiju periodā, un laika gaitā viņa no vietējas aizgādnes evolucionēja par faraonu patronesi un sargātāju.
Vadžetas īpašā saikne ar Imetu atspoguļojās arī viņas titulā “Imetas dāma,” kas apliecināja pilsētas izcilo vietu reliģiskajā kartē un tās nozīmi kā garīgās varas centram Nīlas deltā.
Par visas Ēģiptes aizbildni Vadžeta tika uzskatīta, sākot ar IV dinastiju. Viņa tika saistīta ar savu māsu Augšēģiptes dievieti Nehbetu, kas tika attēlota kā balts grifs, kurš pārvalda un aizsargā apvienoto Ēģipti. Pēc apvienošanās Nehbetas attēls tika pievienots pie Vadžetas uz troņa un turpmāk bija daļa no urejas. Abas dievietes, valsts aizsargātājas, tika apzīmētas ar reliģisku epitetu nebty – “Divas dāmas.”
Grieķu pasaulē pazīstama kā Uto.
Ikonogrāfija. Senie ēģiptieši to attēloja kā spēcīgu, uzbrūkošu kobru ar izpletušos kapuci, gatavu aizsargāt savu valdnieku un viņa zemi.
Seno ēģiptiešu mākslā Vadžeta visbiežāk tika attēlota kā kobra, kas reizēm bija papildināta ar izplestiem krāsainiem spārniem. Šie spārni simbolizēja divējādu dievietes dabu:
• aizsargājošs apskāviens — spārni veidoja drošu patvērumu faraonam vai templim, ko viņa sargāja;
• dzīvības elpas devēja — spārnu kustība tika saistīta ar atjaunojošu elpu, ko ikonogrāfijā bieži papildināja anka simbols. Šajā attēlojumā Vadžeta sniedz dzīvības spēku ne tikai valdniekam, bet arī visai Lejasēģiptei.
Seno ēģiptiešu reliģijā Vadžeta bija cieši saistīta ar Ra acs un Hora acs simboliem — abiem kā spēcīgiem, aizsargājošiem dievišķiem tēliem. Attēlos bieži parādās dievietes acs hieroglifs, taču dažās reliģiskās ainās debesīs redzamas abas acis. Tomēr eģiptologu vidū nav vienprātības par to, kura no šīm acīm tieši atbilst Vadžetai, jo abām bija nozīmīga loma simbolikā. Atšķirības visbiežāk saistītas ar to, kurā sejas pusē acs attēlota — labajā vai kreisajā.
Vadžetas acu simboli amuletos un keramikā bieži tika veidoti spilgti zilā vai zaļā krāsā — tieši šī zaļā krāsa saistīta ar viņas vārda nozīmi “Zaļā.” Šie zaļie acu amuleti, kas bija izplatīti senēģiptiešu ikdienā, tika uzskatīti par auglības un aizsardzības nesējiem saviem īpašniekiem.
Vadžeta senēģiptiešu mītos. Vadžetas radniecības saites ir visai neskaidras un to rekonstrukcija balstās uz fragmentāri saglabājušiem mītiem. Saskaņā ar kādu mītu Vadžeta bija saules dieva Ra meita – viņa acs. Kad gaisa dievs Šu un mitruma dieviete Tehnuta bija patvaļīgi aizklīduši pirmatnējo ūdeņu plašumos, Vadžeta bija tā, kura atrada un atveda abus dievus atpakaļ pie Ra. Vadžeta kļuva par saules dieva un viņa radītās pasaules sargātāju. Tāpēc dieviete pieņēma kobras veidolu, kas kļuva par viņas atpazīstamības simbolu un sita visus ienaidniekus, kas apdraudēja viņas tēvu Ra un pasaules kārtību. Šī dievietes loma spilgti atspoguļojās zīmogos, amulētos un citos ikonogrāfiskajos attēlos, kuros redzama dievu triāde: tēvs Ra, meita Vadžeta un miessargs Sets.
Citā mītā Vadžeta auklē mazo Horu. Kad dieviete Izīda centās pasargāt savu jaundzimušo dēlu no ļaunā tēvoča Seta, viņa to noslēpa Nīlas deltas purvos. Tur Vadžeta kļuva par Hora aizbildni un sargātāju līdz brīdim, kad viņš izauga un spēja atgūt tēva Ozīrisa troni.
Abi šie mīti — par Ra “sargājošo aci” un Hora aizstāvību — spilgti atklāj Vadžetas lomu kā faraonu un Lejasēģiptes aizbildnei. Imetas iedzīvotāji viņu godināja kā “Imetas dāmu,” un viņas klātbūtne templī bija gan politiskas varas, gan ikdienas aizsardzības simbols.
Aplūkojamie objekti.
Svētnīca Nebešā. Faraonu sargātājai dievietei Vadžetai veltītais templis Nebešas rietumu daļā, iespējams, tika uzcelts vai pārbūvēts XIX dinastijas faraona Ramzesa II valdīšanas laikā (1279.-1213.g.pmē.). Šeit Vadžetu pielūdza kā “Imetas dāmu.” Ar laiku viņai pievienojās Mins un Hors, veidojot triādi, kas balstījās uz ozīrisko modeli, kas bija zināms arī citos Ēģiptes reģionos.
Saites.
Senēģiptiešu mitoloģija.
Vitelloco Vitelli (1458.-1502.g.)
- Detaļas
- Publicēts Svētdiena, 06 Jūlijs 2025 00:05
- Autors Redaktors
Itāļu kondotjers.
Pēc sava brāļa Paolo sodīšanas par nodevību 1499.gadā Vitelli vēlējās atriebties Florencei, kuras dienestā Paolo atradās. Tomēr to aizkavēja Čezāre Bordža un Makjavelli aprakstītie notikumi.
Vankas, arhitektūrā
- Detaļas
- Publicēts Piektdiena, 02 maijs 2025 08:21
- Autors Redaktors
Huanca (kečvu val.).
Raksturīga piramīdveida būves iezīme bija tās sienās iebūvēti vertikāli akmeņi - tā dēvētie vankas, kā šos akmeņus sauc kečvu valodā. Šie akmeņi iezīmēja piramīdas stūrus un kāpnes, kas veda uz celtnes augšējiem līmeņiem.
Turklāt vankas pildīja ne tikai strukturālas un arhitektoniskas funkcijas, bet tiem bija arī simboliska nozīme, kas uzsvēra piramīdveida celtnes ceremoniālo raksturu.
Velsiešu valoda
- Detaļas
- Publicēts Svētdiena, 18 maijs 2025 23:14
- Autors Redaktors
Indoeiropiešu saimes ķeltu grupas valoda, kurā runā Velsas pamatiedzīvotāji.
Vēsture. 1840.gados 80% cilvēku, kas dzīvoja Velsā, runāja velsiešu valodā.
Angļu asimilācijas rezultātā valodas pratēju skaits samazinājās no 977 000 (45% Velsas iedz.) 1911.gadā līdz 656 000 (26% Velsas iedz.) 1961.gadā. Izplatīta divvalodība.
Mūsdienās tikai 11% Velsas iedzīvotāju brīvi runā velsiešu valodā.
Patlaban Velsā velsiešu valodai ir reģionāls statuss. Tagad tai ir tendence kļūt populārākai.
Saites.
Mandanu valodas mīkla.
Velsieši.
Vilhelms I (~1875.g.)
- Detaļas
- Publicēts Otrdiena, 25 Februāris 2025 08:05
- Autors Redaktors
Pirmais apvienotās Vācijas karalis un arī Prūsijas karalis no ??? līdz 1888.gadam.
Radniecība. Dēls - Frīdrihs III, nākamais imperators.
Dzīvesgājums. 1875.gadā Aleksandrs II apmeklēja Berlīni kopā ar kancleru Aleksandru Gorčakovu, un tur tikās ar vācu ķeizaru Vilhelmu I - sarunās precizēja savas pozīcijas. Krievija atteica atbalstu Prūsijai karā pret frančiem. Pēc atgriešanās no Berlīnes Gorčakovs izsūtīja krievu sūtniecībām visā pasaulē telegrammu, no kuras varētu secināt, ka jauns karš nav sācies tikai pateicoties Krievijas pūliņiem. Protams, ka tā tas nebija, jo faktiski Bismarks bija nonācis izolācijā - arī Vīne un Londona nevēlējās saglabāt neitralitāti.
Pirms dažiem gadiem franču-prūšu kara laikā Krievijas impērija faktiski bija atbalstījusi vāciešus karā pret Napoleonu III, tomēr kancleram Oto fon Bismarkam ar to bija par maz - 2 gadus pēc kara beigām Bismarks nopietni apsvēra iespēju sākt jaunu karu. Lai gan Vācija šai karā bija ieguvusi Elzasu un Lotringiju, franči ātri atjaunoja savu armiju pēc sakāves un nevēlējās ar to samierināties. Tomēr šoreiz kanclera plāniem traucēja Krievija, jo Aleksandru II un viņa galmu sāka uztraukt jaunās Vācu impērijas pārlieka nostiprināšanās. Tadejādi Aleksandra II valdīšana dažnedažādi izvairījās no tiešas atbildes par to, vai arī šoreiz atbalstīs Vāciju. Iesākumā mēģināja tirgoties - izzināja no vāciešiem, vai tie atbalstīs krievus gadījuma, ja pēdējie izteiks pretenzijas uz Konstantinopoli. Taču arī vācieši izvairījās no tiešas atbildes. Tā nu arī Bismarkam neizdevās iegūt Krievijas atbalstu savos plānos pret Franciju.
Žīdu komunisti neveiksmīgi mēģināja nogalināt Vilhelmu I 1878.gadā uz Untendenlindena ielas Berlīnē (tā kā Bismarku).
Saites.
Vācijas karaļi (843.-1918.g.).