Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Hentiaments

Khenti-Amenti, Khentiamenti, Khenti-Amentiu, Khentiamentiu, Kenti-Amentiu, Kentiamentiu un vēl citādi izrunāts. Nozīme - "pirmais rietumos" vai "rietumu priekšnieks," kur “rietumi” seno ēģiptiešu pasaules uzskatā bija cieši saistīti ar mirušo valstību – tajā pusē noriet saule, un tā tika uzskatīta par robežu starp dzīvo un mirušo pasauli.

Mirušo dievība Ēģiptes Senās valsts periodā, kas I Starpdianastiskajā periodā izzuda, pakāpeniski saplūstot ar Ozīrisu.

Vēsture. Sākot ar V dinastiju, dievība Hentiaments, kas bija sens mirušo dievs - "pirmais rietumos," tika uzskatīts par mirušā faraona izpausmi pazemes pasaulē.
Hentiaments tika saistīts ar mirušo valstību un Abīdas nekropoli, kur blakus Hentiamenta templim, VI dinastijas faraons Pepi I uzcēla “faraona svētnīcu” (faraona “Ka namu,” seno ēģiptiešu valodā ḥwt-kꜣ), kas kalpoja gan valdnieka Ka (dvēseles aspekta) kultam, gan dieva Hentiamenta pielūgšanai. Vēlāk šī celtne tika paplašināta un pārtapa par Lielo Ozīrisa templi, kura drupas vēl joprojām atrodas pilsētas iežogojumā.
Viņa pielūgsmes pēdas rodamas jau Abīdas agrīnajos periodos – iespējams, pat pirms Ēģiptes apvienošanas. Hentiamenti vārds sastopams uz I dinastijas faraonu Dena un Qa’a cilindru zīmogiem, kuros minēti viņu priekšteči ar titulu “Hors Hentiaments,” sākot jau ar “Horu Hentiamentu Narmeru.” Tas norāda, ka šim dievam jau agrīnajā posmā bijusi īpaša loma valdnieka ideoloģijā. Pastāv uzskats, ka templis, veltīts Hentiamentam, Abīdā pastāvējis jau pirmsdinastiskajā laikmetā.
Eģiptologs Tobijs Vilkinsons (Toby Wilkinson) uzskata, ka jau šajā agrīnajā posmā Hentiaments bija vienkārši Ozīrisa epitets. Savukārt Vecās valsts vēlīnajā periodā (aptuveni XXIV–XXII gs.pmē.) sākās ievērojamas izmaiņas Hentiamenta, Ozīrisa un Anubisa lomās. Sākotnēji dažādās mirušo upurēšanas formulās tika minēts tikai Anubiss, kura klātbūtne, pēc ēģiptiešu uzskatiem, ļāva mirušajiem piedalīties upurēšanā un tādējādi nodrošināja viņiem pēcnāves dzīvi. Tomēr V dinastijas (2494.-2345.g.pmē.) laikā šajās formulās sāka parādīties arī citi dievi, tostarp Ozīriss, kura vārds pirms šī perioda nav dokumentēts nevienā tekstā, kā arī Hentiaments.
I Starpdinastiskā perioda laikā Hentiaments pakāpeniski saplūda ar Ozīrisu, un Abīda kļuva par nozīmīgu Ozīrisa un Izīdas kulta centru.

Ikonogrāfija. Attēlots kā dievs ar šakāļa galvu viņš tika saistīts ar Anubisu vai Ozīrisu. Joprojām turpinās strīdi par to, vai sākotnēji Hentiaments bija pastāvīga dievība jebšu arī Ozīrisa vai Anubisa epitets. 
Augšēģiptē, Abīdā, Hentiaments tika attēlots kā šakāļgalvaina dievība, kas sargāja tā dēvēto “mirušo pilsētu.”

------------------------------------------

Hentiamenti vārds vēlāk kļuva arī par titulu, ko attiecināja uz Ozīrisu vai Anubisu.  

 Laika gaitā Hentiamenti vārds arvien ciešāk sāka asociēties ar Ozīrisu, un Vecās valsts beigās šī saikne kļuva izteikta. Agrīno dinastiju laikā Hentiamenti vārdā lietotais šakāļa hieroglifs tiek uzskatīts par noteicošo šīs dievības vizuālajā tēlā. Taču ēģiptologs Terenss Dukvins (Terence DuQuesne) uzskata, ka šis simbols faktiski saistāms ar Anubisu un apgalvo, ka sākotnēji Hentiamenti bijis Anubisa epitets vai izpausme. Viņa skatījumā Hentiamenti kā neatkarīga dievība tika uztverta tikai sākot ar V dinastiju – tieši tad, kad vēsturiski pirmoreiz parādās arī Ozīrisa vārds. Daudzi šī perioda uzraksti liecina par ciešu Hentiamenti un Ozīrisa saikni, iespējams, arī konkurenci vai lomu saplūšanu.

 Savukārt ēģiptologs Haralds M. Heiss (Harold M. Hays) norāda, ka “Piramīdu tekstos” tituls “Hentiamenti” tiek konsekventi attiecināts nevis uz Ozīrisu, bet gan uz Anubisu. Pēc Heisa domām, šie teksti atspoguļo senāku – pirms V dinastijas pastāvējušu – priekšstatu par Hentiamenti kā Anubisa aspektu, kas vēl nebija nostiprinājies kā patstāvīga dievība.

 Hentiamenti piemērs spilgti ilustrē, kā senajā Ēģiptē dievības laika gaitā varēja mainīt savu lomu, saplūst ar citām vai tikt interpretētas kā aspekti plašākos teoloģiskos ietvaros. Viņa attīstība no iespējama epiteta līdz patstāvīgam dievam vai, tieši pretēji, kāda dieva aspekta pārdefinēšana atspoguļo arī ēģiptiešu izpratnes izmaiņas par nāvi, pēcnāves dzīvi un dievišķo hierarhiju.

Saites.
Senēģiptiešu mitoloģija.

Hanmuns

Ķīniešu rakstu valodas korejiskā forma.

Saites.
Korejiešu valoda.

Horavskis, Apolinārijs

Pazīstams poļu makslinieks.

Divas viņa gleznas atrodas Krāslavas Sv.Ludvika katoļu baznīcā:
      -  Altārglezna „Svētā Trīsvienība.” 1871.g.
      -  Altārglezna „Sv.Vincents no Paulo.” 1871.g.

Saites.
Poļu māksla.

 

Hjortspringas kanu laiva

Skandināvijā vecākās (un no šī perioda vienīgās), Dānijā 1921.gadā atrastā un rekonstuētā Hjortspringas kanu laiva.

Saites.
Kanu laivas.

Hathajoga

Hatha joga – ķermenim.

Galvenais uzsvars tajā likts uz āsanām. Hathajogas mērķis ir atmodināt apziņu.

Saites.
Joga un jogi.