Zemūdens arheologi pārliecināti, ka pie Haiti atraduši Kolumba kuģa 'Santa Maria' vraku
- Detaļas
- Publicēts 11 Jūnijs 2014
- Autors Aliens.lv
- 4648 skatījumi
Zemūdens arheologu komanda paziņojusi, ka pēc ilgstošiem meklējumiem tai, iespējams, izdevies atrast pirms vairāk nekā 500 gadiem nogrimušā Kristofera Kolumba flagmaņkuģa "Santa Maria" atliekas. Ja pētniekiem izdosies pierādīt, ka Haiti piekrastes ūdeņos guļošais vraks patiešām bijis kuģis, uz kura Kolumbs 1492.gadā, dodoties jūrā no Kastīlijas piekrastes, devās meklēt rietumu ceļu uz Indiju, kā rezultātā, pats to neapzinoties, atklāja Jauno pasauli, tas būs viens no visu laiku nozīmīgākajiem zemūdens arheoloģijas atradumiem.
"Ģeogrāfiskās un arheoloģiskās liecības, kā arī jūras dibena topogrāfija sniedz pārliecību, ka šis patiešām ir slavenais Kolumba flagmanis, "Santa Maria", - žurnālistiem teica apzināšanas ekspedīcijas vadītājs Berijs Klifords - viens no mūsdienās pazīstamākajiem zemūdens arheologiem.
Līdz šim Kliforda komanda vraku pētījusi tikai ar neinvazīvām metodēm - to mērot un fotografējot. Izrakumus plānots uzsākt tuvākajā laikā, līdzko būs noslēgta vienošanās ar Haiti valdību.
Pētnieki pastāstīja, ka hipotētiskā "Santa Maria" vraka uziešana kļuva iespējama pēc tam, kad cita arheologu komanda 2003.gadā notikušos izrakumos apstiprināja 1985.gadā atklāto Kolumba nometnes vietu Haiti ziemeļu piekrastē. Izejot no precīza nometnes novietojuma apvidū un vadoties pēc Kolumba dienasgrāmatā esošajām norādēm, Klifords, pēc vairāku gadu ilgas Haiti piekrastes ūdeņu apsekošanas, spēja sašaurināt līdz minimumam "Santa Maria" vraka meklējumu vietu.
Domājamo Kolumba kuģi Kliforda komanda uzgāja un apsekoja jau tajā pašā 2003.gadā, taču toreiz, arheologs saka, vēl nebija pietiekami daudz informācijas, lai varētu ticami pieņemt, ka atrasts ir tieši "Santa Maria" vraks.
Pierādījumi kuģa identitātei pagaidām tomēr ir tikai netieši. Tā atrašanās vieta sakrīt ar Kolumba norādēm dienasgrāmatā, kā arī balasta akmeņu, no kuriem pamatā sastāv vraka atliekas, izmērs un izvietojums atbilst "Santa Maria" - savam laikam vidēja izmēra (apmēram 17 m gara) tirdzniecības kuģa - tilpumam. Pētnieki cerēja, ka papildu informāciju varēs iegūt, izceļot kuģa lielgabalus un citus priekšmetus, kurus tie nofotografēja 2003.gadā. Diemžēl, kad Kliforda ekspedīcija 2014.gada maija sākumā ieradās vietā, kur apmēram 3 līdz 5 metru dziļumā guļ kuģa paliekas un nirēji nolaidās zem ūdens, izrādījās, ka lielgabalus un citas vērtīgās lietas pa šo laiku ir nolaupījuši nezināmi dārgumu meklētāji.
Klifords ir pārliecināts, ka pilnīga vraka arheoloģiskā izpēte un, gadījumā, ja koka detaļas būs saglabājušās, tā izcelšana ar sekojošu konservāciju būs vienreizēja iespēja izpētīt un saglabāt paliekas no kuģa, kas izmainīja pasauli. Te gan jāatzīmē, ka nekas daudz no "Santa Maria" koka konstrukcijas nepalika pāri jau pavisam drīz pēc tā uzskriešanas uz piekrastes zemūdens klintīm, kas notika Ziemassvētku naktī, 37 dienas pēc tam, kad Kolumbs pēc piecu nedēļu kuģošanas pāri Atlantijas okeānam bija izkāpis krastā pirmajā Bahamu arhipelāga salā, kuru sasniedza 1492.gada 12.oktobrī. Pēc kuģa avārijas Kolumbs bija spiests izsēsties krastā un netālu no indiāņu ciemata, ar vietējā virsaiša atļauju uzbūvēja savu pirmo fortu Jaunajā pasaulē. Forta būvniecībā tika izmantoti arī "Santa Maria" kokmateriāli.
Nedēļu vēlāk, atstājis fortā 39 savus vīrus, Kolumbs ar atlikušajiem diviem kuģiem - "Pinta" un "Nina" devās atceļā uz Spāniju, lai pavēstītu labās ziņas par atrasto ceļu uz Japānu un Ķīnu saviem karaliskajiem aizbildņiem Ferdinandam un Izabellai.
Augšējais attēls: "Santa Maria" atdarinājums pie Madeiras. Avots: wikipedia.org.
Avoti:
smithsonianmag.com
en.wikipedia.org
Brīvpieejas materiāls. Pārpublicēt atļauts tikai ievērojot ŠOS NOTEIKUMUS.