Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Jezuītu ordenis, jezuīti

Saukts arī par „Jēzus biedrību” jeb „Jēzus sadraudzību.”

Vēsture. Ordeni dibinājis spāņu muižnieks Ignācijs Laijola 1540.gadā cīņai ar reformācijas kustību. Pāvests paziņoja, ka jezuītu mēķis ir „atgriezt nomaldījušās masas baznīcas klēpī.”
Jezuīti bija meistariski spiegi un pāvesta gribas paklausīgi izpildītāji. Viņi uzmanīgi noklausījās ticīgo grēksūdzes un vērtīgo informāciju nodeva uz Romu saviem vadītājiem.
Atšķirībā no citiem ordeņiem, jezuītiem nebija savu klosteru. Viņi valkāja parastu apģērbu un izturējās tā, lai neviens nezinātu kas tie patiesībā ir. Veiklais jezuīts ar pastāvīgi sasprindzinātu dzirdi, pieglaimīgu balsi un lišķīgu smaidiņu prata kā čūska ielīst it visur.
Ar glaimiem un krāpšanu jezuīti centās iekarot karaļa, ministru un vienkārši dižciltīgu un bagātu cilvēku uzticību un pakļaut viņus savai ietekmei. Taču, ja kāds valdnieks uzstājās pret pāvestu, tad jezuīti laida darbā dunci un indi, noalgoja slepkavas. Ordeņa dalībnieki uzskatīja, ka meli un slepkavības baznīcas interesēs ir attaisnojami.
Tā piemēram, jezuītu algots slepkava nošāva Orānijas Vilhelmu, ko jaunā Holandes valsts gribēja pasludināt par karali.
1580.gadā Lielo mogolu valdnieks Akbars ļāva ienākt savā galmā jezuītu misionāriem.
Ar krāpšanām un spekulācijām jezuītu ordenis uzkrāja milzīgas bagātības. Tiem piederēja plašas zemes, savi uzņēmumi, kuģi un pat zemes Dienvidamerikā. Koloniju laukos un raktuvēs viņu labā strādāja par vergiem padarītie vietējie iedzīvotāji.
Jezuītu ordenis guva tīri labas sekmes reformācijas kustības apkarošanā - zem pāvesta varas palika Polija, Čehija, Itālija un Dienvidvācija. Šais valstīs arī ilgāk saglabājās feodālā iekārta.
1773.gadā ordeni likvidēja, bet pēc 1815.gada Vīnes kongresa pāvests Pijs VII to atjaunoja, un tas pastāv nu jau 4 ar pusi gadsimtus līdz pat mūsdienām.
Pjetro Taki-Ventūri bija Musolīni biktstēvs. Pasludināja, ka Vatikāns bijis grēcīgs līdz jezuītu ordeņa dibināšanai, kļuvis svēts pēc tā.
Tagad esot pat tā, ka vairākums Amerikas jezuītu ir pederasti.
1965.gadā pasaulē bija 30 000 jezuītu.
Patlaban jezuītu skaits pasaulē samazinās un oficiāli šodien par tādiem uzskatāmi 19 000.

Struktūra. Šis mūku ordenis bija militāra organizācija ar ļoti stingru disciplīnu. Ordeņa priekšgalā atradās ģenerālis, kas bija pakļauts tikai pāvestam. Jaunākajiem ordeņa locekļiem bez svārstīšanās bija jāizpilda vecāko pavēles. Ordeņa statūtos bija teikts: „Ja baznīca noteikusi, ka lieta, kas mums šķiet balta, ir melna, tad mums tūlīt pat tā jāatzīst par melnu.”

Jezuītu ordeņa ģenerālpriekšnieki.
Ignācijs Laijola. Dibinātājs. "Tiem, kas tic, nekādi pierādījumi nav vajadzīgi, bet ne ar kādiem pierādījumiem nebūs gana, lai pārliecinātu neticīgos."
Pedro Arupe. Pāvests Jānis Pāvils II aicināja to atkāpties veselības dēļ, jo tas bija paralizēts, taču tas to nedarīja.
Peters Hanss Kolvenbahs. Priekšpēdējais vadītājs, valdījis 24 gadus. 80 gadu vecumā 2006.gada februārī iesniedzis atkāpšanās rakstu, kas ir pirmais gadījums ordeņa vēsturē, jo vadītājs tiek ievēlēts uz mūžu.

Ignācija Laijolas pamācības.
„Vajag ne tikai gribēt tā, kā grib priekšnieks, bet arī just tāpat kā viņš.
Padotajam jāraugās uz vecāko tāpat kā uz pašu Kristu, viņam jāpaklausa vecākajam līdzīgi nūjai, kas paklausa ikvienai kustībai, līdzīgi vaska bumbiņai, ko var pārveidot un izstiept.
Pāvestam ir jāpaklausa bez jebkādām ierunām, pat grēka dēļ, un jāizdara arī tas, kas ir grēks, ja priekšnieks to prasa.” 

Общество Иисуса (Societas Jesu) — сугубо мужской духовный орден Римско-католической церкви, утверждённый римским папой Павлом III в 1540 году. По какой причине его основатель Игнатий Лойола не пожелал создать женский орден в то время, когда у других крупных мужских орденов были их женские эквиваленты. Нужно учесть, что сами представительницы прекрасного пола стремились встать в ряды иезуиток, а орден безусловно нуждался в их поддержке.

Представитель древнего баскского рода Ignazio Loiolakoa, более известный под его испанским именем Игнасио де Лойола (Ignacio de Loyola), не чурался общения с женщинами. Вовсе не потому, что был офицером

Во время обучения Игнатия в Барселоне ему покровительствовала Исабель Росер (Isabel Roser). В 1542-м году овдовевшая сеньора Росер — вместе с двумя компаньонками — выпросила у римского понтифика право стать послушницами в ордене Лойолы. Уже на Рождество 1545-го года вышеупомянутые дамы принесли торжественные обеты в Обществе Иисуса. Спустя некоторое время они начали укорять братьев в обогащении за их счёт. Расследование, впрочем, не подтвердило сего факта, но между братьями и сестрами уже пробежала чёрная кошка.


В октябре 1546 года Лойола с разрешения римского папы освободил их от клятв, данных Обществу Иисуса. По просьбе Игнатия глава Ватикана распорядился впредь никогда не принимать на себя заботу о женском поле, чьи представительницы слетались, словно мухи на мёд, чтобы стать послушницами ордена иезуитов. Исабель Росер вернулась в Барселону, предварительно помирившись с Игнатием, где сделалась сестрой францисканкой.

Португальская принцесса Хуана Австрийская (Juana de Austria) — дочь императора Священной римской империи Карла V, вдова инфанта Жуана Мануэла (João Manuel) — в 1554 году назначенная королём регентшей Испании была очарована отцами-иезуитами. У неё были тесные личные отношения не только с Лойолой, но и с третьим генералом иезуитов Франсиско де Борха (Fransisco de Borja). Покровительствуя орденской братии, она ищет у них советов. Именно в этом году она тайно принесла обеты схоластика — члена ордена, который проходит обучение. По всей видимости эта представительница рода Габсбургов так и осталась единственной в истории женщиной, принадлежавшей Обществу Иисуса.


В своё время Будда говорил, что среди монахов-буддистов долгое время не будет женщин. Игнатий Лойола, как дитя своего времени, также находил, что апостольскую миссию возлагать можно исключительно на священников. Строгий затвор в женских монашеских орденах лишал их апостольской деятельности. Подобные женские ордена появятся только в последующие столетия.

Вероятно, где-то в душе оставался неприятный осадок после инцидента с Исабель Росер и её товарками. Лойола не хотел, чтобы монахи его ордена исповедовали монахинь, как это было принято в тех орденах, где существовали разнополые монастыри. С его точки зрения, подобного рода обязанности довольно сильно ограничивали мобильность, что возводилось во главу угла.

По-прежнему сестры некоторых монашеских орденов поддерживают духовную связь с иезуитами без прямого подчинения Обществу Иисуса.

Pāvests Francisks I bija pirmais jezuīts, kas ticis par pāvestu.

Saites.
Romas katoļu baznīca.

Kristīgās konfesijas.
Kristietība.