Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Monofizīti

Kristiešu teoloģiska mācība, kuru izstrādāja Konstantinopoles patriarhs Eitīhijs, tās pamati likti V gs. kā pretsvars nestoriešu baznīcai.

Aleksandrijas bīskapam Kirilam uzticīgais mūks Eitihijs izstrādāja jaunu kristoloģiskās doktrīnas skaidrojumu, kas bija radikāli pretējs Nestorija uzskatiem. Eitihija teorijas piekritējus nosauca grieķiski par monofizītiem – „vienas dabas piekritējiem.” 448.gadā jaunais Konstantinopoles bīskaps Flaviāns panāca, ka Eitihiju nosodīja vietējā sinode. Taču Kirila pēctecim Aleksandrijas Dioskoram 449.gadā Vispārējā Efesas koncila laikā varmācīgi un ar imperatora gvardes palīdzību izdevās reabilitēt Eitīhiju un atcelt no amata Flaviānu. Pēc Teodosija II nāves 450.gadā Eitihijam labvēlīgā partija cieta sakāvi, jo jaunais Austrumromas imperators Marciāns un tā sieva Pulherija piederēja pie viņa pretinieku partijas. 451.gada Vispasaules IV koncilā tika apstiprināts Eitīhija nosodījums dogmātiskajos jautājumos.
Imperators Leons I mēģināja panākt baznīcas izlīgumu ar monofizītiem, lai iegūtu Ēģiptes provinču labvēlību. Izvērsās nikna cīņa starp Konstantinopoles bīskapu Akakiju un Aleksandrijas monofizītu arhibīskapu Pēteri Mongu, kuru atbalstīja Roma.
Reliģiskais izlīgums starp Romu un Konstantinopoli tika panākts tikai Justīna I laikā pēc viņa brāļadēla Justiniāna un Romas bīskapa Ormizda iniciatīvas. Ēģiptes atdalīšanās no impērijas vairs nebija novēršama. Un tā, pēc vairāk kā 100 gadiem, kad Ēģipti okupēja arābi, monofizīti iebrucējus sagaidīja kā atbrīvotājus.

Uzskati. Jaunajā doktrīnā tika uzskatīts par nepieļaujamu Jēzus cilvēcīgo dabu novietot vienā plaknē ar parastajiem mirstīgajiem. Pēc dēla hipostātiskās apvienošanās ar tēvu Jēzū varēja pastāvēt vienīgi dievišķā daba.

Šodiena. Saglabājusies Ēģiptē īpašu etnisku un sociālu apstākļu dēļ: tās piekritēji bija nabadzīgie kopti. Kādu laiku ne tikai Aleksandrijas, bet arī Antiohijas un Jeruzālemes metropoliju troņus ieņēma monofizītu bīskapi. Monofizītu baznīca pastāv arī Sīrijā, Armēnijā, Mezopotāmijā un Etiopijā (tigri). Ap 100 000 Ēģiptes koptu iekļaujas Romas savienībā, tomēr vairākums no atlikušā vairāk kā miljona (divas trešdaļas) ir monofizīti, bet pārējie – katoļi. Sīrijas un Mezopotāmijas monofizītus sauc arī par „jakobītiem,” pēc Edesas bīskapa Jēkaba, kas bija viens no visizcilākajiem monofizītu kustības organizētājiem VI gs.  

Saites.
Kristīgās konfesijas.
Kristietība.