Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Titānika katastrofa, kuģa

Tolaik pasaulē lielākais kuģis, kas Ziemeļatlantijā sadūrās ar aisbergu un nogrima nepilnu triju stundu laikā.

Visdārgākā biļete maksāja 4350 ASV dolāru, bet 3.klasē varēka ceļot par 40 dolāriem.

Liktenīgais pirmais brauciens. Kuģis pirmo reizi dokus atstāja 1912.gada 10.aprīlī, uz tā bija 2224 pasažieri. 
Jau dažas minūtes pec enkura pacelšanas gandrīz notika nelaime. Slīdot garām laineriem SS City of New York un Oceanic, milzis sacēla tik lielu vilni, ka mazākos kuģīšus gandrīz vai pameta gaisā. Pietrūcis tikai nedaudz vairāk par metru no sadursmes. "Titānika" iziešana no ostas tika aizkavēta vairāk par stundu, vēlāk uz šo notikumu atsaucās kā uz ļaunu zīmi.

Laika apstākļi. Šis kuģu ceļš tika uzskatīts par ļoti drošu. 1912.gadā kuģu ceļā bija nonācis netipiski liels skaits aisbergu. Tie bija atdalījušies no Grenlandes ledāja un aukstā Labradoras straume tos nesa uz dienvidiem.
Aculiecinieki atcerējās, ka ātri krasi izmainījušies laika apstākļi. Ceļojuma sākumā klimats bijis visai maigs, taču jau 13.aprīlī kuģis šķērsoja auksto gaisa fronti, tai sekoja spēcīgs vējš un līdz pat 2,4 m augsti viļņi. Dienas laikā tie rimās un 14.aprīļa vakarā bija mierīgs un skaidrs laiks, lai gan ļoti auksts. 

24 stundas diennaktī divi komandas locekļi ar neapbruņotu aci vēroja horizontu - meklēja aisbergus. Ja tāds tiktu pamanīts, kuģim b ūtu 20 minūtes kursa maiņai. Nav bijis mēness, bet bijis ļoti daudz spožu zvaigžņu.
Ledus kalns izniris pēkšņi un 357 km attālumā no Ņujorkas kuģis sadūrās ar aisbergu. 5 sekundēs ledus izplēsa ap 60 m garu caurumu kuģa korpusā. Pētnieks Tims Maltins uzskata, ka pie vainas bijušas mirāžas, kas radušās aukstās Labradoras un siltās Golfa straumju saplūšanas vietā. 

Palīgā saukšana. Tolaik saziņa notika tikai ar Morzes signālu palīdzību. "Titānika" palīgā saucieni netika sadzirdēti uz tuvumā esošā kuģa "SS California," jo kuģa radio operators bija devies gulēt.  
Trauksmes signālus gan uztvēra rinda radioamatieru krastā, nespēdami noticēt tam, ko dzird. 

Bojā gājušie. Ap 1500 noslīkušo un nosalušo.
325 izglābtie 1.klases pasažieri (60%), 285 izglābtie 2.klases pasažieri (44%), 706 izglābtie 3.klases pasažieri (25%), 888 izglābtie apkalpes locekļi (24%).

Titāniks skaitļos. Kuģa garums - 269,06 m. Maksimālā iegrime - 10,5 m. Maksimālais augstums (no ķīļa apakšas līdz  dūmeņa augstākajam punktam) - 53,3 m. 
11 klāji, 825 t ogļu patēriņš dienā, 52 996 l saldūdens patēriņa dienā, 3547 m3 maksimālā ietilpība, 1178 cilvēku ietilpst esošajās glābšanas laivās, 3560 glābšanas vestes un 49 glābšanas riņķi. 

Pēc kuģa "Titāniks" katastrofas 1912.gada ASV un Kanāda kopīgi izveidoja Starptautisko ledus patruļu. Ar kuģu, lidmašīnu un ZMP palīdzību tiek novērpta aisbergu kustība un nodrošināta kuģošanas drošība.

Džeimss Kamerons pirms filmas uzņemšanas batiskafā nolaidās dzelme pie "Titānika" vraka. Tagad par 60 000 ASV dolāru ved tūristus dzelmē pie kuģa.

Nospiedums civilizācijā. 
"Titanic Case Closed." Tima Maltina dokumentālā filma.
Deivida Kamerona kinofilma "Titāniks" ar Keitas Vinsletas un Leonarda di Kaprio piedalīšanos.

Saites.
Lielākās kuģu katastrofas.