Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Ratu grambas, Malta

Cart ruts - angļu val.
Dīvainas, it kā transportlīdzekļa atstātas pēdas, akmeni, kas patlaban zināmas tikai dažās vietās uz Zemes - visai izplatītas Maltā un Turcijā, bet ir arī Sardīnijā, kontinentālajā Itālijā, Spānijā, Portugālē, Kazahijā, Meksikā, ASV. Vispazīstamākās "grambas" ir Maltā, kur to ir ārkārtīgi daudz.

Maltas ratu grambas. Pazīstamākās pasaulē, jo Maltā to ir ārkārtīgi daudz.



Apraksts.
 Visa sala ir šo grambu savagota, tās iespiestas kaļķakmenī. Maltas "ratu riteņu" platums būtiski mazāks nekā Turcijā. Maltas "grambas"  visai erodētas, to vecumu noteikuši kā 4000 gadu. Tās parasti iet pa pāriem, bieži krustojas un dažviet ved tieši jūrā, nirēji tās atraduši pat 42 m dziļumā. Vēl ir skaidrs, ka tās nepārprotami ved garām megalītu tempļiem. Kādreiz šīs līnijas klāja visu salu, taču pēdējos gados daudzas no tām ir pazudušas aramzemes rekultivācijas darbos, bet citas iznīcinājis celtniecības drudzis. 
Izskata un izvietojuma dēļ šīs grambas visbiežāk tiek sauktas par transporta ceļiem, jo daudzas no grambām ir paralēlas pa pāriem, atstāj sliežu iespaidu. To platums ir 63-123 cm, dziļums vairāk kā 70 cm. Tādas "sliedes" var stiepties paralēli teju pāri visai salai, tad saplūst vienā grambā, aprauties pie kraujas, izšķirties, aiziet jūras dziļumā - tur iet vēl simtiem metru līdz lielam dziļumam. Vardu sakot, ratu grambu izvietojumā nav konstatēta nekada sistēma.

Vecums. Diezgan vaļīgi tās tiek datētas ar 1800.–1000.g.pmē. Tomēr izskatās, ka tās tapušas pirms jūras līmeņa paaugstināšanās, tas ir vairāk nekā pirms 10 000 gadu, kopš beidzās pēdējais Ledus laikmets
Maltas situāciju paspilgtina tas, ka salā uzietas arkārtīgi senas būves - kapu vietas, svētnīcu drupas, megalītiskas celtnes. To datēšana nav viegls uzdevums, tomēr zināms, ka tās būvētas ilgi pirms Senās Ēģiptes un Senās Griekijas kultūru uzplaukuma. Interesanti ir arheologu uzietie atradumi - spirāļu attēli uz akmens bluķiem un neparasti resnu sieviešu statujas. Dažu uzieto atradumu vecums saskaņā ar radioaktivā oglekļa metodi ir vairāk kā 8000 gadu.
Tādejādi izteikta pat hipotēze, ka salā pārstāvēta civilizācija, kas gājusi bojā pirms apmēram 12 000 gadu.

Vietas. Maltas ratu grambas jāmeklē piekrastē - dažādās tās vietās, bet visvairāk DR un stāvajā dienvidu krastā - visvairāk pie Manikatas, Zebijehas, Rabātas, kā arī uz DA no Heikijas un arī Goco salā. Līdz grambām var nokļūt arī kājām ejot 7-12 km no lidostas.
Pie Sv.Pāvila Tat-Targas – četri no šiem sliežu pāriem savienojas vienā sliedē, lai gan iepriekš tām bijis dažāds platums. Netālu no turienes krustojas vēl divi sliežu pāri, kuru dziļums kaļķakmenī nav vienāds.

Klekhemas šķirotava – tā ir pazīstamākā sliežu vieta. No autobusa pieturas agrākajā galvaspilsētā Rabātā jāiet kājām krietnu stundu pa ceļu, kas ved uz Dingli klintīm. Garām Verdalas pilij un Busketas dārziem, pāri nelielam tiltiņam ceļš vijas kalnup līdz galamērķim. Te tad arī ir lauks, pa kuru var klejot un pētīt šīs grambas. Lauka dienvidu malā ir daļēji iebrukusi ala. Pie tās ieejas atrodas sadēdējis akmens bluķis, kas līdzīgs Kenko Grandes Dievu bluķim Peru, tikai sliktāk saglabājies jo mīkstāks materiāls. Laikam turpat ir klinšainā pamatā labi izgrieztas un apdarinātas telpas. Apgalvojums, ka tie esot feniķiešu kapi, neiztur kritiku, jo kapi parasti veidoti noslēgti, lai nelaiķus aizsargātu no zvēriem u.c. Viss šis komplekss kopumā rada iespaidu par kādu tehnisku būvi.

Turcijas ratu grambas. Zināmas divās vietās Turcijā - Kapadokijā un Frīģijā, kur tās ir vulkāniskajā tufā. Lai gan speciālistiem visai labi zināmas šīs "grambu" vietas, to eksistence netiek afišēta, jo to atzīšana par arheoloģiski aizsargājamām varētu traucēt apjomīgus celtniecības darbus dažādās vietās. Ratu grambu lauki ir dažādās saglabātības pakāpēs - ir ļoti labi saglabājušies, bet ir arī dažādās pakāpēs erodēti, pie kam erodētas ir ne tikai "grambas," bet arī apkārtējais tufs. Varētu domāt, ka šie "grambu" lauki ir dažādu vecumu, tomēr nē, jo vieni lauki līdzeni pāriet otrajos un otrādi.
Pētnieki, kas kājām nogājuši daudzus desmitus kilometru pa "grambām," atzīmē, ka nekur nav varējuši ieraudzīt apstāšanās, apgriešanās, buksēšanas pēdas. Tāpat viņi nav uzgājuši ne sākumu no galu šīm "grambām" - tās tikai "ienirst" šķembu klājumos.
Kapadokijas ratu grambu apgabals ir apmēram 100 x 150 km.
Frīģijas apgabalā ratu grambas izvietojas uz līnijas apmēram 20 km garumā. Vēl epizodiskas ratu grambu pēdas te var izsekot 5 x 80 km izmēru joslā. Te blakus "grambām" uzieti divu veidu artefakti: taisnstūra nospiedumi, reizēm pa vienam, reizēm blokos. Tie izveidojušies pēc "grambām," jo ir vietas, kurās tie eksistē "grambām" pa virsu. Taisnstūru nospiedumu izmēri vii ir dažādi, taču sastarpēji tie vienmēr novietoti vai nu paralēli, vai perpendikulāri. Taisnstūra nospiedumu dziļumi ir 5-7 cm, tie "iespiesti" uz nelīdzenas virsmas. 
Vienā vietā tomēr uzieta arī viena riteņa transportlīdzekļa atstāta "gramba."
Vairumā gadījumu ratu grambas var atrast pavadoņu fotouzņēmumos.
Apmēri izbrīna - desmitiem, simtiem un tūkstošiem šo "grambu."
Vēl izbrīna tas, ka Turcijas "grambu" transporta līdzekļi bijuši standartizēti - vienāds riteņu platums, vienāds "ratu" ass garums, vienādi arī sānu skrāpējumi iezī (tādi vairāki ir uzieti apmēram 0,5 m augstumā). Tas ir ļoti neparasti, jo pat mūsdienu globalizētajā pasaulē mums nav vienādu izmēru automobīļi. "Grambās" nav nekādu cilvēka vai dzīvnieku darbības pēdu. Pacēlums starp "grambām" vienmēr ir intakts. 
Tufs. Akadēmiskās zinātnes noteiktai tufa parādīšanās vecums ir miljoni gadu. Tātad, ja būtu braukāts pa vēl mīkstu tufu, tad "grambām" vajadzētu būt 5-15 miljoniem gadu senām. It kā tādām vecām grambām būtu vajadzējis stipri erodēt, bet ir taču saglabājušies dinozauru pēdu nospiedumi!

Portugāles ratu grambas. Ļoti līdzīgas tām, kādas ir Turcijā. Par tām zināms visai maz. Zināmas atsevišķas dažas, tādēļ iespējams, ka tās speciāli pagatavotas.

Sardīnijas ratu grambas. Salā zināmi vairāki tādi "grambu" sakopojumi, kas līdzīgi Maltas "grambām." Par tām arī zināms visai maz.

Itālijas ratu grambas. Vairāki tādi sakopojumi, bat par tām zināms vēl mazāk nekā par Sardīnijas ratu grambām. Spriežot pēc fotogrāfijām, tādas radušās zirgiem velkot ratus.

Kazahijas ratu grambas. Nesen atklātībā parādījušās tādas fotogrāfijas.Tās iespiestas gliemežvākus saturošos nogulumiežos. Ļoti gludas sānu sienas.

Meksikas ratu grambas. Nav zināms itin nekas, kā vien viena fotogrāfija.

ASV ratu grambas. Tās ir visizpētītākās pasaulē. Oregonas ceļš, ko izveidojušas balto imigrantu-pionieru kulbu rati. Nekādu noslēpumu tajā nav - sliedes ir tikai vienas, stipri erodētas.

Teorijas.
1. Dabiska izcelsme. Diezin vai tā varētu tāda būt, jo, piemēram, Turcijas "grambām" ir nemainīgs standarta platums un tās iet pa pāriem.
2. Klasiskā hipotēze - ratu grambas vai ragavu sliedes. Šādu teoriju pārstāv viens no Turcijas galvenajiem arheologiem un seno Anatolijas transporta ceļu speciālists - Džofrijs Sammerss. Viņš uzskata, ka pirms 2 500 gadiem frīģiešu ratiem bijuši riteņi ar dzelzs stīpu un frīģieš braukuši pa vienu ceļu tiktāl, kamer tie nebija izberzti pārlieku dziļi. Tad grambas aizbēra un sāka braukāt blakus. Tomēr fakti liecina, ka tā tas nekādi nevarētu būt. Bieži tās ir līdz pat 70 cm dziļas un sašaurinās dziļumā. Bez tam šīs dubultgrambas ceļā bieži maina platumu. 
3. Vēl ir minējumi, ka grambās varētu būt gultņi. Tādi patiesi salā ir atrasti diametrā no 60 cm līdz 7 cm. Taču tās izgatavotas no kaļķakmens vai smilšakmens, kas ir samērā mīksti ieži. Pie tam lodes atstātu apaļus iespiedumus. 
4. Teorija par to, ka jūga vērši vilkuši zaru, kas atstājis grambas.
5. Industriālā teorija. Šīs gropes bijušas radītas elektrības kabeļiem vai kam līdzīgam.
6. Kad braukelējuši pa tufu, tas bijis mīksts.Pēc tam tas sacietējis līdzīgi tam, kā izbraukātos mālos sacietējušas automobīļu riepu pēdas.
7. Irigācijas kanāli. Atkrīt, jo trūkst jebkādas loģikas - "grambas" iet augšup un lejup, horizontāli, krustojas un jebkā.

Ratu grambu fenomenu grūti saglabāt, jo tās ir lielās platībās. Bieži tās iet bojā celtniecības procesos. Piemēram, "grambas" uzietas Kaizeras pilsētas teritorijā, kurā dzīvo vairāk kā miljons iedzīvotāju - autostrādes būvētas tieši pāri "grambu" laukiem.

Saites.
Malta.