Piena Ceļa galaktikā atklāta ļoti veca zvaigzne ar piecām Zemes izmēra akmens planētām

Piecas, Zemes tipa akmens (virsma sastāv no cietiem iežiem) planētas, kuras ir gandrīz tikpat vecas kā pats Visums, atklājusi starptautiska Birmingemas universitātes (Lielbritānija) vadīta astronomu komanda. Nozīmīgais atklājums liecina, ka Zemes izmēra planētas bija raksturīga Piena Ceļa galaktikas iezīme jau kopš pašiem tās pirmsākumiem.

Raksts par atklājumu, kas izdarīts, izmantojot NASA orbitālās observatorijas Kepler novērojumus, šī gada 27.janvārī publicēts žurnālā "Astrophysical Journal."

Zvaigzne Kepler-444

Par Kepler-444 nosauktā, 11,2 miljardus vecā zvaigzne, kura ir tikai par 25% mazāka, nekā Saule, atrodas 117 gaismas gadu attālumā no Zemes, Gulbja un Liras zvaigznāju virzienā. Ap to riņķo piecas akmens planētas, kuru lielums variē starp Venēras un Merkura izmēriem.

Piecu eksoplanētu atklāšana

Pētījuma vadošais autors Tiago Kampanete (Tiago Campante) un viņa kolēģi mazās planētas atklāja, analizējot NASA orbitālās observatorijas Kepler iegūtos datus. Kā zināms, 2009.g. darbu kosmosā uzsākušais Kepler teleskops (sk.: "Kepler dosies meklēt eksoplanētas", atklajumi.lv, 07.03.2009.), kura 2013.g. zaudētā funkcionalitāte nesen atkal atjaunota un orbitālā observatorija atsākusi darboties (sk.: "Orbitālā observatorija Kepler-2, salīdzinoši netālu no Saules, atklājusi trīs, izmēros Zemei līdzīgas eksoplanētas", aliens.lv, 30.01.2015.), citplanētas atrod, reģistrējot niecīgas spožuma izmaiņas mātes zvaigznes spektrā, kas, skatoties no novērotāja perspektīvas, rodas, kad eksoplanēta aiziet tai priekšā. Pēc aptumšinājuma pakāpes starptautiskā astronomu komanda spēja arī noteikt ap ļoti veco, taču joprojām spožo zvaigzni Kepler-444 riņķojošo piecu planētu lielumu.

Asteroseismoloģija

Ar NASA orbitālās observatorijas Kepler palīdzību, izmantojot asteroseismoloģijas metodes, astronomiem izdevies arī fiksēt zvaigznes iekšienē radušos skaņu viļņu izraisītas temperatūras un no tā izrietošās spožuma izmaiņas. Šo dabisko svārstību pētījumi zinātniekiem palīdzējuši noteikt zvaigznes lielumu, masu un vecumu.

Lai varētu lasīt visu rakstu, nepieciešams kļūt par aliens.lv lasītāju kluba biedru. Kā to izdarīt, var noskaidrot ŠEIT