Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Ziemeļpols

Vistuvākā apdzīvotā vieta ir Alertas ciems Kanādā.

Vēsture un izpēte. Pirmie Ziemeļpola atklājēji bija amerikāņi Frederiks kuks un Roberts Pirijs. Frederiks Kuks — amerikāņu ārsts un polārpētnieks, kas it kā 1908.gadā pirmais at­klājis Ziemeļpolu. Par pirmatklājēja godu risinājās strīds, bet vairākums zinātnieku uzskata, ka Ziemeļpolu pirmais tomēr sasniedzis Roberts Pirijs 1909.gadā. 
Georga Sedova meģinājums (1914.g.). 1914.gada februāra beigās uz Ziemeļpolu no Franča Jozefa zemes pēc pārziemošanas devās krievu polārpētnieks Georgijs Sedovs ar 2 matrožiem, taču neveiksmīgi - drīzi mira no cingas un tika apglabāts Rūdolfa salā.
Amundsena un Nobiles dirižabļa lidojums (1926.g.). 1926.gadā norvēģis Ruāls Amundsens un itālis Umberto Nobile kopā ar dirižabli N-1 Norge veica pārlidojumu no Špicbergenas uz Aļasku pāri Ziemeļpolam. Pēc veiksmīgā ceļojuma beigām abi sastrīdējās par to, kam pienākas Ziemeļpola sasniegšanas gods. Norvēģis vadīja ekspedīciju, bet itālis bija konstruējis dirižabli. Pēc šīs ekspedīcijas ar Musolīni gādību Umberto Nobile tika pasludināts par Itālijas varoni, viņam piešķīra ģenerāļa pakāpi un uzņēma fašistu partijā kā goda biedru.
1928.gada 25.maijā atgriežoties no Ziemeļpola cieta katastrofu dirižablis "Itālija." Ekspedīciju vadīja ģenerālis Umberto Nobile, Itālijas valsts varonis. Ģenerālim un vēl 8 komandas biedriem tomēr laimējās - katastrofas laikā tos izmeta no vadības kabīnes. 6 citus ekipāžas locekļus, kuri palika uz dirižabļa klāja, lidaparāts aiznesa nezināmā virzienā un viņus tā arī nekad neatrada. Katastrofas laikā gāja bojā arī dirižabļa motorists.
Ģenerāļa meklēšanā ņēma dalību Itālija, Norvēģija, PSRS u.c. valstis. Itāļu glābšanas operācijas laikā gāja bojā slavenais norvēģu polārpētnieks Ruāls Amundsens - viņa lidmašīna iekrita Barenca jūrā. 1928.gada 23.jūnijā zviedru GKS lidotājs Einārs Lundborgs spēja nosēdināt savu lidmašīnu uz ledus gabala, kur atradās itāļu nometne. Zviedrs atteicās uzņemt savā lidmašīnā vēl kādu, izņemot Nobili. Lai gan ģenerālis uzstāja uz to, lai pirmais tiktu evakuēts viens no smagi traumētiem ekipāžas locekļiem, zviedrs bija nepielūdzams. Vēlāk viņš to pamatoja ar to, ka viņam tikusi dota pavēle evakuēt tieši Nobili.
1928.gada 12.jūlijā palikušos ekipāžas licekļus uzņēma padomju ledlauzis "Krasins" ("Красин"). Pēc šīs neveiksmīgās ekspedīcijas Nobile krita nežēlastībā, viņu apsūdzēja ekipāžas pamešanā. Ģenerālim sabojājās attiecības ar vairākiem fašistu partijas līderiem. 1932.gadā ģenerālis pārcēlās uz PSRS kopā ar inženieru grupu un strādniekiem. Šeit, rūpnīcā "Дирижаблестрой" piemaskavas pilsētā Dolgoprudnā (Долгопрудный) itālis uzbūvēja vairākus dirižabļus. Itālijā viņš atgriezās 1936.gadā, bet jau 1939.gadā devās uz ASV. Pēc tam dzimtenē atgriezās tikai 1945.gadā. Nākamajā gadā balotējās Satversmes sapulcē no Itālijas Komunistiskās partijas - tiesa, kā neatkarīgais deputāts.

Saites.
Ziemeļu iegruvums.
Ziemeļu Ledus okeāns.