Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Tilti

Tiltu rekordi.
Vecākais tilts pasaulē. Pie Mikēnām - nāk no 1600.g.pmē.
Vecākais joprojām izmantotais tilts pasaulē. Meles tilts Turcijā. Nāk no 850.g.pmē.
Garākais iekārtais tilts pasaulē. Debesu tilts Čehijā - 721 m.
Garākais koka tilts pasaulē. Mjanmā pie Mandalajas (?).

Vecākā tilta paliekas pasaulē atrodas pie Mikēnām (Grieķija) - 1600.g.pmē.
XX gs. beigas iezīmējas ar vērienīgu kājāmgājēju tiltu būvniecību.

Eiropas tilti. 
      Apļa tilts.
Kopenhāgena. Gājēju tilts. 2015.g. 4,48 miljoni eiru.
      Arouka tilts. Arouca. Portugāle. Garums - 516 m. Ilgu laiku bija garākais iekārtais tilts pasaulē, līdz 2022.gada maijā to pārspēja Debesu tilts Čehijā (721 m).
       Bristoles vienlaiduma iekārtais tilts. 1864.g. Garums ap 230 m.
      Debesu tilts. Sky bridge. Pats garākais iekārtais tilts pasaulē - 721 m garumā un 95 m augstumā. Čehija, Kralickas-Sņežņikas Valsts parkā, 200 km no Prāgas. Atklāja 2022.gada maijā. Turas uz 6 trosēm, platums 1,2 m. Celtniecība prasīja 2 gadus un 8,4 miljonus ASV dolāru. Pārspēja Portugālē esošo Arouka tiltu (516 m).
      Dienvidu tilts. Rīga. 2002.-2008.g. Tautā saukts par "Zelta tiltu." 811,24 miljoni eiru. 2013.gadā Stokholms Ekonomiskās augstskolas studenti aprēķināja, ka to varēja uzbūvēt divas reizes lētāk.
      Dzelzs tilts. Šropšīra. Anglija. 1779.g. UNESCO.
     Gāras tilts. Pont du Gard. Francija. Tipisks romiešu tilts, kas vienlaikus ir arī akvedukts un gādā ūdeni Nimes pilsētai no Uzes. Sastāv no trim stāviem jeb arku rindām. Jau paši romieši uzskatīja to par īpašu sasniegumu. Tās veidotas no lieliem akmens blokiem. 2000 gadu vecs. 49 m augsts un 275 m garš. Savulaik tas ir bijis vēl garāks, bet kādreiz akmens bluķi aizvesti.
      Jaunais tilts. Pont Neuf. Parīze, ved uz Sitē salu. XVII gs. sākums.
      Kārļa tilts. Prāga. 1357.-1402.g. 
      Ķēžu tilts. Budapešta. 1848.g.
      Konstitūcijas tilts. Venēcija. Spāņu arhitekts Santjago Kalatrava. 2008.g. 11,6 miljoni eiru.
      Kuldīgas Ķieģeļu tilts. 3.garākais ķieģeļu tilts Eiropā. 2.vecākais ķieģeļu velvju tilts Latvijā. 1873.-1874.g. 120 000 rubļu.
      Lielās jostas tilts. Great Belt Fixed Link. Dānija. Eiropā dārgākais tilts. 1987.-1997.g. 3,81 miljards eiru. Savieno divas Dānijas salas - Zēlandi un Fīnu.
      Mijo viadukts. Kreisela (Francija). Projektējis sers Normens Fosters. 2004.g. 394 miljoni eiru.
      Nescio tilts. Nīderlande. Saņēmis daudzas arhitektūras balvas. Gandrīz 10 miljonu eiru.
      Rialto tilts. Venēcija. 1588.-1591.g.
      Senbezē tilts. Aviņona. 1177.-1185.g. UNESCO.
      Tauera tilts. Londona. 1886.-1894.g. 1,36 miljoni eiru.
      Tūkstošgades tilts. Millenium. Londona. 2000.g. 29,97 miljoni eiru. Gājēju tilts.
      Vecais tilts. Mostara. 1557.-1566.g. UNESCO. Atjaunots 2001.-2004.g. Restaurācijas izmaksas 13,3 miljoni eiru.

Āzijas tilti.
      Dzjaodžou līča tilts.
Ķīnas austreņi, Šaņduņas province. 1,26 miljardi eiru. 2007.-2011.g.
      Meles tilts. Turcija. 850.g.pmē. Pār Meles upi Izmirā. Vecākais datētais tilts pasaulē, kas vēl joprojām tiek izmantots.
      Šeiha Zāīda tilts. Abudaba. 2003.-2010.g. 300 miljonu eiru. Arhitekte Zaha Hadida.

Ziemeļamerikas tilti.
      Baluartes tilts. Meksika. 3.augstākais vanšu tilts pasaulē. 2008.-2012.g. 1,25 miljardi eiru.
      Bruklinas tilts. Ņujorka.
      Manhetenas tilts. Ņujorka.
      Miera tilts. Kanāda, Kalgari. Gājēju tilts. Projektējis Santjāgo Kalatrava. 2012.g. 15.56 miljoni eiru.
      Oklendas līča tilts. Sanfranciska. Pasaulē dārgākais tilts. 1963.g. Sagruva drupās 1989.gada zemestrīcē. Atjaunošana 2002.-2013.g., izmaksāja 5,45 miljardus eiru.

Dienvidamerikas tilti.
      Sieviešu tilts. Puente dela Mujer. Buenosairesa. Spāņu arhitekts Santjago Kalatrava. 2001.g. 5,19 miljoni eiru.

Tilti Latvijā. Masveida mūra tiltu būvniecība sākās XVIII-XIX gs. Mūra tiltus galvenokārt būvēja pilsētās, kā arī tālaika saimnieciskajos un garīgajos centros – muižās. Uzbūvēto tiltu brauktuves bija šauras, to platums atbilda toreizējās satiksmes intensitātei un galvenajām slodzēm, t.i. gājējiem un pajūgiem.