Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Sakāras putns - piekūna tēls vai planiera modelis?

Viena no aizraujošākajām alternatīvas vēstures idejām ir doma, ka seno civilizāciju rīcībā bijušas kādas augsti attīstītas, bet vēlāko cilvēku paaudžu nozaudētas tehnoloģijas. Tādi autori kā, piemēram, Ērihs fon Dēnikens un Deivids Hetčers Čaildress ieguva pasaules slavu ar savām teorijām par seno astronautu vizītēm uz Zemes pirms vairākiem tūkstošiem gadu, par aizmirstām supertehnoloģijām un futūriskām, aizvēsturiskos laikos eksistējušām civilizācijām, kuras pazudušas, neatstājot tikpat kā nekādu pēdu. Kā viens no zudušo tehnoloģiju piemēriem alternatīvas vēstures autoru darbos tiek minēts Sakāras putns, kurš it kā esot līdzīgs lidmašīnai vai planierim.

Stāsts par atklāšanu

Franču ēģiptologs Laurets 1898.gadā, izdarīdams izrakumus Sakāras nekropolē, Padiamuna (Padiamun) kapenēs uzgāja savādu priekšmetu ar spārniem. Neparastais artefakts tika nosūtīts uz Ēģiptes muzeju, kur, piešķirot numuru 6347, to ierakstīja katalogā, protams, klasificējot kā „putnu.” Sakāras putns, kā vēstī vikipēdija, datēts ar apmēram 200.g.pmē.

Tomēr stāstā par Sakāras putna atklāšanas vēsturi ir daži neskaidri momenti. Pirmkārt, neko neizdevās atrast par franču arheologu Lauretu. Otrkārt, meklējot internetā informāciju par Padiamunu, kura kapenēs tika atrasts slavenais „ēģiptiešu lidmašīnas modelis,” izdevās atrast vairākas personas ar šādu vārdu, taču tās visas dzīvojušas Senās Ēģiptes vēstures trešajā starplaikā, tātad astoņus gadsimtus agrāk par putna datējumu.

Lidmašīnas modelis?

1969.gadā Ēģiptes muzeju apmeklēja ēģiptiešu ārsts Dr.Halils Mesiha (Khalil Mesiha) (1924.-1998.g.), kurš interesējās par lidmašīnu modeļiem. Daudzu citu muzeja eksponātu vidū viņš pamanīja Sakārā atrasto koka putna figūru. Dr.Mesiha uzreiz ievēroja, ka „putns” nelīdzinās nevienam dabā eksistējošam putnam. Figūrai piemīt mūsdienu lidmašīnas uzbūvei raksturīgas iezīmes:

  • nav kāju;
  • aste un spārni ir taisni;
  • aste ir vertikāla, nevis horizontāla;
  • daļa astes ir nolauzta.

Dr.Mesiha bija pārliecināts, ka nolauztajā astes vietā bija pievienots stabilizators. Skatoties no aizmugures, aste ir nedaudz noliekusies uz labo pusi.

No sikomores koka izgatavotā putna spārnu pletums ir 18 cm, ķermeņa garums - 14 cm. Tas sver 39,1 gramu.

Dr.Mesiha no balsas koka izgatavoja Sakāras putna kopiju, kura, pēc hipotētiskā pazudušā stabilizatora pievienošanas, spēja lidot. Ēģiptiešu pētnieks secināja, ka priekšmeta aerodinamiskā uzbūve un spēja lidot, liecina, ka tas bija īsts lidmašīnas vai planiera modelis, kura lidojuma ātrums varēja sasniegt pat 92 km/st.

Fakts, ka putna figūriņai piemīt dažas intriģējošas iezīmes, alternatīvas vēstures entuziastiem liek domāt, ka senie ēģiptieši to veidojuši tā, lai tā spētu lidot. Vai nevarētu būt, ka senēģiptieši izgatavoja reālu lidmašīnas modeli, nevis vienkārši putna figūru? Īpašu uzmanību alternatīvie vēsturnieki, rakstot par Sakāras putnu, pievērš astes formai, kura ir vertikāla, nevis horizontāla, kā tas ir reāliem putniem. Taču, aplūkojot koka putna figūru no priekšpuses, redzams tipisks piekūns ar iezīmēm, kas ir raksturīgas dievu Ra un Hora kā piekūnu attēlojumiem. Arī koka putna spārnu forma līdzinās Ra vai Hora spārniem gleznojumos. Vienīgi aste nav tā kā putnam. Iespējams, tā apzināti pārveidota, lai piešķirtu figūrai lidotspēju, bet visdrīzāk, ka ne.

Hercules C-130

Grāmatas "African and African American Contributions to Science and Technology" autors Hanters Hevelins Adamss (Hunter Havelin Adams) rakstīja, ka seno ēģiptiešu lidmašīnas modelis izskatās līdzīgs amerikāņu transporta lidmašīnai Hercules C-130.

Hercules C-130 ir 29,566 metrus gara lidmašīna, kas aprīkota ar četriem 4300 zirgspēku dzinējiem. Savukārt Sakāras putns ir 14 cm un tā astei nav horizontāla stabilizatora. Līdzīgu Hercules Sakāras putnu padara tikai tā spārni un arī tādā gadījumā līdzība ir nosacīta.

Mēģinājumi pierādīt Sakāras putna lidotspēju

Planieru konstruktora Martina Gregorija (Martin Gregorie) 2002.gadā veiktie eksperimenti, kuru gaitā tika pārbaudīta Sakāras putna lidošanas spēja, neapstiprināja Mesihas pētījumu sensacionālos apgalvojumus. Gregorijs no balsas koka pagatavoja Sakāras putna kopiju un, izmēģinājis to, secināja, ka bez astes spārna stabilizatora tas nespētu lidot. Pat pēc astes pārveidošanas modelis nelidoja tika labi, kā bija gaidīts.

2006.gadā arī aviācijas un aerodinamikas eksperts Saimons Sandersons (Simon Sanderson) no balsas koka izgatavoja Sakāras putna kopiju un pārbaudīja tā lidošanas spējas aerodinamiskajā vēja tunelī. Rezultāts bija sensacionāls - tas lidoja! Vai Sandersonam izdevās pierādīt hipotēzi, ka Sakāras putns bija lidmašīnas modelis? Tomēr jāatgādina, ka aerodinamiskajā caurulē izmēģinātais modelis bija no balsas koka un ar horizontālu asti, turpretī oriģinālais Sakāras putns ir taisīts no sikomores koka un tā aste ir vertikāla. Turklāt sikomores koks ir trīs reizes blīvāks par balsas koku.

Tā kā Ēģiptē nekad nav atrastas sena lidaparāta [planiera] paliekas, nedz arī atrastas citas liecības par lidojošu objektu esamību, oficiālā ēģiptoloģija noraida teoriju, ka Sakāras putns bija īsts lidmašīnas modelis.

Citi izskaidrojumi

Kā uzskata Larijs Orkuts  (Larry Orcut), Sakāras putns varēja būt vēja virziena radītājs. Visai ticama ir hipotēze, ka Sakāras putns Opetas svētkos tika novietots uz svētās laivas masta. Karnakā Honsu tempļa gleznojumos putni ar vertikālām astēm attēloti kā vējrādītāji uz laivu mastiem.

Vēl tiek piedāvātas šādas hipotēzes:

  • augstmaņu bērnu rotaļlieta;
  • bumeranga veids, kuru Ēģiptē izmantoja ūdensputnu medībās.

Attēls: Sakāras putns. Avots: wikimedia.org.

Avoti:
badarchaeology.com
skippytheskeptic.blogspot.com
ancient-origins.net
en.wikipedia.org

© Aliens.lv. Pārpublicēt atļauts tikai ievērojot ŠOS NOTEIKUMUS.