Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Tauta. Identitāte. Nacionālisms

Bon reliģija

Bon pa – „maģisku formulu deklinācija.”

Bon – kopējs termins dažādu Tibetas mistisko tradīciju apzīmēšanai līdz VII gs. sākumam, kad tās sajaucās ar budismu un izveidoja politeisku sintēzi.

Ar bon saprot garīgas zināšanas, dēmonisko spēku vadīšana, dvēseļu pārceļošana tajās vai citās materiālās formās. Šī pagāniskā kulta sekotāji visus priekšmetus uzlūko kā apveltītus ar dvēselēm. Tie ticēja, ka deklamācija vai monotona noteiktu tekstu izdziedāšana (mantras) veic spēcīgu iedarbību uz sadzīves garīgo un fizisko aspektu. Ar mantru dziedāšanu var uzlabot kāda atsevišķa indivīda likteni (karmu) vai izmainītas apziņas stāvoklī pacelt no zemes daudztonnīgus akmens blokus.

Vēsture. Paši tibetieši savu reliģiju uzskata par vecāko pasaulē, un apgalvo, ka "pasaules patiesības" atnesējs dzīvojis pirms 16 000 gadu. Šamaņu ekstāzes un skaņas manipulācijas mistisko reliģiju Tibetā ienesa kāds svešzemnieks Šenrabs Mivoče II gs.pmē. Tieši viņš apvienoja vietējos pagāniskos priekšstatus vienotā reliģijā – bon. Viņš apmetās Tibetas rieteņos – Šansunā, starp Kan Rinpoče (Kailasa) kalnu un Mafama (Manasarovara) ezeru. Šīs divas vietas vēl līdz pat šodienai tiek uzskatītas par svētām.
Tibetiešu vēsturnieks Norbu rakstīja, ka šo reģionu „no visiem viedokļiem var uzlūkot par Tibetas kultūras šūpuli.”
Pēc tibetiešu ķēniņa Trivera Čaručena pievēršanas misticismam, bon reliģija izplatījās pa austreņu un centrālo Tibetu, kur laida tik dziļas saknes, ka turpmāk sekojošie aizliegumi neko nedeva.
Pat pēc tam, kad ķēniņa svētnīca un lamaistu gompa klosteri Totlingā tika izpostīti un pamesti XVII gs., bon ietekmē Tibetas budisms attīstījās krietni savādāk nekā citās zemēs. Bon un budisma sintēze arī bija tās unikalitātes pamatā. Nav īsti vēl saprotams, kura reliģija viena otru ietekmēja vairāk. Nekādu materiālu liecību par šo procesu nav atrasts, ir tikai mutiski vēstījumi.

Bon reliģijā liela vērība piešķirta bēru rituāliem un dvēseļu pārceļošanai uz labākām pasaulēm, kas dara to līdzīgu senēģiptiešu reliģijai. Bez tam atrastas līdzības arī ar zoroastrismu un indiešu ticējumiem.

Norbu raksta par Mivoči: „Viņa misijas galvenais uzdevums bija eksistējošo rituālo tradīciju atjaunināšana un reformēšana,” bet ne to izskaušana. Tā piemēram, viņš nomainīja cilvēku un dzīvnieku upurēšanu pret upuri māla figūriņu veidā. Šo tradīciju joprojām ievēro dalailama un tā sekotāji.

Kundalini uguns tiek uzskatīta par pašu aktīvāko no tibetiešu bon reliģijas 5 elementiem.

Tradīcijas.
Mandalu veidošana. 

Saites:
Tibetieši.