Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Faraona dziedātāja kapeņu gleznojumi atklāj senēģiptiešu pāra tuvās attiecības

Abu, uz kapeņu sienas savam laikmetam netradicionālā pozā uzgleznoto senēģiptiešu - acīmredzami mīlošā vīra un sievas - vārdi un profesija ir zināmi. Viņa bija priesteriene Meretite (Meretite), bet viņš - faraona dziedātājs Kahajs (Kahai). Pāris dzīvoja pirms, apmēram 4400 gadiem, - laikā kad Ēģiptes Vecās valsts faraoni pilnā sparā būvēja piramīdas

Laulātais pāris kopā ar saviem bērniem, un iespējams, arī mazbērniem atdusējās kapenēs, kuras arheologi jau 1966.gadā atklāja Sakāras nekropolē netālu no Gīzas. Pētījumu rezultāti, kopā ar kapeņu attēliem tika publicēti 1971.gadā izdotajā, galvenokārt ar melnbaltiem attēliem ilustrētajā grāmatā. Tāpēc, lai kapenes rotājošos mākslas darbus izpētītu ar mūsdienu metodēm un dokumentētu pilnās krāsas, 2010.gada janvārī un februārī uz turieni devās Makverija universtitātes (Austrālija) Eģiptoloģijas centra zinātnieki. Viena no tiem, Mirala Lašiema (Miral Lashiem), savā nesen iznākušajā grāmatā "The Chapel of Kahai and his family" raksta, ka šīs kapenes izgreznojošie reljefi un sienu gleznojumi ir spilgtākie Vecās valsts mākslas pieminekļi un noteikti pelnījuši tiem veltītu daudzkrāsainu reprodukciju izdevumu. 


Skatīt Senās Ēģiptes pieminekļi lielākā kartē


1966.gadā atklājot Kahaja kapenes, tur tika uzietas arī mūmijas, taču nebija skaidrības par to piederību dziedātāja ģimenei, jo vēlākos vēstures periodos ēģiptieši vecās kapenes mēdza izmantot atkārtoti, apbedot tur savus mirušos.

Vadoties pēc arheoloģijas un mākslas liecībām kapenes celtas īsi pēc faraona Neusera (2420.-2389.g.pmē.) valdīšanas laika - šī valdnieka piramīda uzcelta Abusīrā, uz dienvidaustrumiem no Gīzas piramīdām.

Piramīdu laikmeta mīlestības stāsts

Dziedātāja Kahaja un viņa sievas, priesterienes Meretites, mīlestība iemūžināta ļoti neparastā ainā, kas redzama uz apgleznota reljefa viņu kapenēs. Abi tajā attēloti, cieši skatoties viens otrām acīs. Meretite savu labo roku ir pārlikusi pāri Kahaja labajam plecam.

Kahajs, kā tas redzams reljefā, valkā parūku, kaklarotu pār saviem pleciem, svārkus un leoparda ādu, kā arī aproces. Vienā rokā viņš tur zizli/scepteri, kas simbolizē varu un atbildību, kas droši vien bija saistīta ar viņa paaugstināšanu par dziedātāju vadītāju, livescience.com stāsta M.Lašiema. Savukārt Meretite valkā garu parūku, kaklasaiti un kaklarotu, garu, cieši pieguļošu kleitu ar plecu siksnām, kas tomēr atstāj redzamas atkailinātas krūtis.

Šāda mīlestības jūtu demonstrēšana Ēģiptes piramīdu laikmeta mākslai nebija raksturīga. No Ēģiptes Vecās valsts perioda (2659.- 2150.g.pmē.), kad Kahajs un Meretite dzīvoja, zināmi tikai nedaudzi reljefi un sienu gleznojumi, kurās redzamas mīlestības jeb cilvēciskas pieķeršanās izpausmes, apgalvo Lašiema. Šeit aprakstītais reljefs norāda uz ļoti īpašu tuvību, pētniece piebilst.

Šī aina, kopā citiem kapenēs atrastajiem un izpētītajiem attēliem, liecina, ka piramīdu laikmetā sievietes, vismaz augstākajām kārtām piederošās, bija daudz vienlīdzīgākas ar vīriešiem, nekā agrāk domāja daži zinātnieki. Kahaja kapeņu sienas greznojošie mākslas darbi apliecina šī perioda sievietes nozīmīgo lomu, raksta Lašiema. Par līdzvērtīgo statusu vīrietim liek domāt gan sieviešu attēlojumu daudzums kapenēs, gan vienādais izmērs ar saviem vīriem vai brāļiem.

Citā piramīdu laikmeta Ēģiptes attēlā līdzīgā pozīcijā, skatoties viens otram acīs, attēloti divi vīrieši, kas, šķiet, bijuši dvīņu brāļi, stāsta Lašiema.

Dziedātāju ģimene

Kahajs bija dziedātājs un, virzoties pa karjeras kāpnēm augšup, kļuva par "divu namu dziedātāju uzraugu." Arī viņa dēli bija dziedātāji. Viņa tituls norāda, ka visa "ģimene kalpoja faraona pilī," apgalvo Lašiema. Viņu kapenes ir tik krāšņas un skaistas, jo tās izgreznoja karaliskie mākslinieki, saka zinātniece.

Kapeņu mākslas darbi ietver spilgtas ainas, kuras redzami divi cilvēki dziedam, muzikantiem spēlējot arfu un flautu. Vai muzikanti bija Kahaja ģimenes locekļi, nav zināms.

Neskatoties uz augsto titulu, domājams, līdztekus savu administratīvo pienākumu pildīšanai, Kahajs turpinājis dziedāt. Izpētot tā laika perioda muziķu attēlojumus, pētnieki neatrada liecības par lielām mūzikas/dziedātāju grupām, kurām būtu bijis nepieciešams vadītājs-diriģents, stāsta Lašiema. Visos attēlojumos redzamas mazas grupas, kuras sastāv no diviem līdz pieciem vīriešiem vai sievietēm, kas spēlē stīgu un pūšamos instrumentus, un viena vai diviem dziedātājiem.

Lai arī kapenēs nav atrastas īpašas dziesmas, kuras Kahajs dziedājis faraonam, to temati, vismaz dažos gadījumos, bija jautri un saulaini. No citiem uzrakstiem, pētniekiem zināms, ka dziesmas nereti vēstīja par "dzīves prieku." Viena dziesma aicina cilvēkus ēst, dzert un priecāties.

Traģēdija Kahaja dzīvē

Veiksmīgā profesionālā darbība Kahaju nepasargāja no personīgas traģēdijas. Zinātnieku komanda, pētot kapeņu uzrakstus, atklāja, ka Kahajs apbedījis vienu no saviem pieaugušajiem dēliem, Neferu. Kapeņu reljefi un gleznojumi attēlo ainas ar jauniem bērniem, kurus Nefers nomirstot atstājis. Uzraksti liecina, ka Nefera sieva, viņam aizejot no šīszemes dzīves, bijusi stāvoklī.

Robeža starp dzīvo un mirušo pasauli

Savu tuvinieku nāves gadījumā senie ēģiptieši mierinājumu smēlās ticībā, ka kapenes kaut kāda veidā nodrošina sakarus starp dzīvo un mirušo pasauli. Tā arī Kahaja kapenēs iebūvētas piecas viltus durvis ar mirušo attēliem, kas savienoja šo pasauli ar aizkapa pasauli.

Pārtika bija nolikta viltus durvju priekšā, lai mirušā ka (dzīvības spēks), caur tām ienākot, varētu pieņemt upurus un baudīt dienu.

Attēli: Makverija universitātes publicitātes foto.

Avoti:
livescience.com
dailymail.co.uk

Pirmo reizi publicēts 28.11.2013.