Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Daoisms

Jau no sirmas senatnes ķīnieši ticēja, ka zeme, daba un kosmoss ir daļa no harmoniskas kārtības – Dao („ceļa”). Īstā ceļa meklējumi, proti, daoisms – tas līdztekus konfūcismam ir otrs lielākais strāvojums ķīniešu filozofijā. Pretstatus Konfūcija sludinātajam saprātīgajam prakticismam tas ir dabiskais misticisms.

Izšķir filozofisko un reliģisko daoismu:
  -  filozofiskais daoisms radies VI-V gs.pmē. Par tā pamatlicēju uzskata Laodzi, bet galvenie raksti ir grāmata "Daodedzin." Saskaņā ar šo daoismu reālā pasaule un cilvēku dzīve sabiedrībā pakļautas noteiktam dabiskam ceļam - dao, kas apzīmē vispārēju pasaules kustības un pārmaiņu likumu;
  -  reliģiskais daoisms ir viena no Ķīnas reliģijām. Par tā pamatlicēju uzskata Čandaolinu (I gs.).

Agrīno daoistu klasiķu darbi, kā Džuandzi un Daodedzin, patiesi izskatās kā reakcija uz Konfūcija morālo sabiedrību, ko viņi uzskatīja par samākslotu un ierobežojošu. Tomēr tas jāuztver nevis kā pretmets, bet gan kā dabiskais līdzsvars. Ne velti mēdza teikt, ka "...cilvēkam jābūt konfūcistam dienā un daoistam naktī.”

Saites.
Laodzi.
Senā Ķīna.